Klantenreis

Klantbeleving, klantenreis … Wat bedoel ik daar eigenlijk mee? Heel simpel: Wat beleeft de klant voor ze bij jou terecht komt, bij je is en ook nadat iemand klant is geweest. Hoe gaat het met jouw relatie met jouw klanten? Wie spreek jij aan op Instagram, Facebook of LinkedIn? Spreek je vooral potentiële klanten aan of spreek je ook je huidige klanten aan? Dat laatste zou best heel gezellig zijn toch?!

Je huidige klanten zijn jouw fans, jouw cheerleaders, zij kunnen andere onderneemsters wijzen op jullie fijne samenwerking of jouw mooie winkel. Ook zien deze klanten jou weer voorbij komen en denken dan wellicht: Oh ja ik kan haar wel vragen om dit voor mij te doen, of ik ga een bij haar webshop kijken, was ik even helemaal vergeten.

Ik denk dat jij je ook irriteert aan jouw televisie en internet leverancier die nieuwe klanten allerlei leuks en kortingen geven en jou, als vast trouwe klant niets. Als deze leverancier ook aan jou zou denken, dan wordt jij enthousiaster over dit bedrijf, jij prijst ze aan bij vrienden en familie, jij wordt fan!

Zo werkt dit ook bij jouw klanten! Zorg jij voor verbinding met jouw klant, door te antwoorden op haar opmerkingen, maar ook door posts te plaatsen die echt voor huidige klanten zijn, dan is de kans vele malen groter dat ze gewoon lekker bij jou blijft. Gebruik hier ook zeker je nieuwsbrief voor, beloon huidige of oude klanten met een extraatje, deel een bericht van jouw klant op social media of stel ze voor in jouw nieuwsbrief. Vraag ook eens om een referentie! Zo kun jij laten zien dat jouw klanten tevreden zijn, maar geef jij de klant ook een podium op jouw website en social media kanalen.

 

Zorg dat jij in beeld blijft bij jouw huidige en oude klanten.

Ieder jaar stuur ik mijn klanten een kleinigheidje met de post, gewoon onverwachts, soms voor kerst, soms in het voorjaar, net hoe het uit komt en wat ik bedacht heb om te sturen. Gewoon om ze te bedanken voor het afgelopen jaar, om te laten weten dat ik blij met ze ben. Zo zorg je voor een warm contact met jouw klanten. Dit is zo belangrijk.

Spreek ook eens af met een klant, in het echt of via zoom. Zo hoor jij wat er speelt en kun jij inspelen op haar behoeftes. Misschien kun je zelfs een dagje gaan samenwerken op locatie. Of vraag of de klant langskomt als jij op een markt staat en zorg dan dat je iets leuks voor haar klaar hebt liggen.

 

Kortom, geef je huidige klanten aandacht!

Uiteraard “moet” je (niets moet in mijn beleving) nieuwe klanten ook aandacht geven. Stuur iets leuks mee bij de bestelling, deel wat er gekocht wordt, laat zien dat je blij bent met iedere bestelling. Laat op social media weten dat je een afspraak hebt met een potentiële nieuwe klant en maak, als je elkaar via zoom of in het echt spreekt een leuke foto van jullie samen.

Voor een aantal klanten verzorg ik welkomspakketjes. Deze klanten geven cursussen en als er een nieuwe klant instapt, krijg ik een mail met het adres van die klant, ik verpak dan het afgesproken cadeautje, schrijf een kaart en doe het pakketje dezelfde dag nog op de post. Super fijn voor mijn klant en ik vind het zo leuk om te doen!

Dit alles is maar een klein gedeelte van de klantenreis, de klantbeleving. Wil je nou meer leren of wil je dat ik je help met de klantenreis van jouw klanten?
Kijk dan eens op de pagina: Klantbelevingstrainer. Wil je geen cursus volgen, maar wil je wel aan de slag met de klantbeleving van jouw klanten, ik kan ook zelf voor je aan de slag gaan! Hier vind je meer informatie over online hulp van mij.

Maar je mag me natuurlijk ook altijd mailen, bellen of appen!

Deel deze pagina met andere onderneemsters
Stuur een appje
1
Heb je een vraag? App gerust!
Hoi, Suzan van de Online Etaleuze hier!

Heb je een vraag over mijn aanbod of wil je iets anders vragen? Stuur me gerust een appje.