Als onderneemster is het belangrijk je niche te kiezen, je ideale klant en je eigen kernwaarden te kennen.

Hoe beter jij je ideale klant helder hebt, hoe makkelijker het wordt om teksten te schrijven, inkopen te doen, kleuren te kiezen, social media posts te maken maar ook bijvoorbeeld kleding uit te zoeken die draagt als je klanten ziet.

Maar hoe bepaal je jou jouw ideale klant?

Ik begin, ook met mijn klanten, altijd met de kernwaarden van jou en je bedrijf.
Kernwaarden klinkt misschien oubollig of misschien wel zweverig, maar echt, geloof me. Als je kernwaarden voor je bedrijf bepaald, opschrijft en je je houd aan deze waarden, dan gaat dat je zoveel rust geven.

Wat vind je belangrijk, waar sta je voor?
Het zijn jouw eigen waarden & normen.
Deze waarden zullen ook gelden voor je bedrijf, het is namelijk jouw bedrijf en dus werken deze waarden door in jouw onderneming.

Door steeds terug te vallen op deze kernwaarden blijf je bij jezelf & zul je altijd de juiste keuzes maken. Ook al maak je hierdoor bijvoorbeeld een keer minder winst, verlies je een klant of kun je niet aanbieden wat anderen aanbieden.
Juist door je eigen waarden voorop te stellen, kom jij verder met jouw bedrijf.

Als jij voor jezelf duidelijk hebt waar jouw bedrijf voor staat, kun je beter en makkelijker kiezen wat er bij jouw bedrijf past. Bij iedere uiting van jouw bedrijf houdt je de kernwaarden in gedachten. Jouw logo, huisstijl, kleuren, tekstgebruik en beeldmateriaal worden een geheel als jij jouw kernwaarden weet. Zijn jouw waarden eenvoud en pionieren, dan zien jouw uitingen er anders uit dan dat jouw kernwaarden humor en enthousiast zijn.

Bij alle deze stappen voor jouw bedrijf denk je, past het bij mij:

• Nieuw product
• Nieuwe productlijn
• Nieuwe dienst
• Instagram of facebook
• Linkedin
• Keuze op welke markt je gaat staan
• Bij welke business groep sluit ik me aan
• Van welke andere shops stuur ik goodies mee
• Zelfs: welke kleding trek ik aan naar een event
• Wat voor een soort foto’s wil ik voor mijn fotoshoot.

Door je aan je kernwaarden te houden, kom je vanzelf bij je ideale klant uit.
Maak eens een lijstje met jouw kernwaarden, hiernaast vind je een lijst met voorbeelden.
Als je op lijst klikt, kun je hem downloaden en printen, zo kun je fijn strepen en bijschrijven.

Verdeel de kernwaarden die je gekozen hebt daarna in drie groepen:

  • Belangrijk
  • Een beetje belangrijk
  • Niet belangrijk

Streep de “niet belangrijk” waarden door, bekijk de ‘een beetje belangrijk’ waarden nog eens goed en verhuis eventueel nog een waarde naar de belangrijke waarden. Kies dan uit de ‘belangrijk’ waarden de vijf belangrijksten.

Jouw ideale klant / jouw niche!

Door je kernwaarden te kennen, weet je ook beter wie jouw ideale klant is.
Jouw ideale klant hecht waarde aan deze kernwaarden.
Door jouw ideale klant te beschrijven weet je aan wie je verkoopt.

Door jouw ideale klant zo specifiek mogelijk te beschrijven weet jij tot wie jij je moet richten.

Deel deze pagina met andere onderneemsters
Stuur een appje
1
Heb je een vraag? App gerust!
Hoi, Suzan van de Online Etaleuze hier!

Heb je een vraag over mijn aanbod of wil je iets anders vragen? Stuur me gerust een appje.